برای انتخاب نوع مناسب روغن برای وسیله نقلیه خود، باید اهمیت ترکیب روغن و درجه ویسکوزیته را درک کرد. روانکارها یا کاملاً مصنوعی (سینتتیک)، نیمه مصنوعی یا معدنی هستند. بیشترین قسمت روانکار از روغنهای پایه تشکیل شده است در حالی که قسمت باقیمانده مواد افزودنی روغن هستند که به محافظت از موتور در برابر سایش و خوردگی و تمیز نگه داشتن آن کمک می کند. همچنین، روغن گیربکس خودرو یا روغن واسکازین به منظور روانکاری جعبه دنده خودرو به کار میرود.
روغن موتور توسط ویسکوزیته خود درجه بندی و شناسایی میشود که توانایی جریان آن را تعیین میکند. دو نوع روغن در بازار وجود دارد: روغن موتور تک ویسکوزیته (تک گرید) و روغن چند ویسکوزیته (روغن موتور مولتی گرید). تقریباً هر وسیله نقلیه برای کار با روغن چند ویسکوزیته طراحی شده است. هرچه عدد کمتر باشد، روغن نازکتر و به راحتی جریان مییابد. به عنوان مثال، در روغن 10W-30 ، این دو عدد به معنای این است که این روغن یک روغن چند گرانروی است. 10W شاخصی است که به نحوه جریان روغن در دمای پایین (در زمستان) اشاره دارد. عدد 30 به چگونگی جریان آن در دمای بالا اشاره دارد.