عموما روغن های معدنی پارافینیک حاوی افزودنی های ضداکسیداسیون فشار پذیر و بازدارنده خوردگی به عنوان روانکار در سیستم های توربین بخار و گاز استفاده میشوند. روغن توربین عمل محافظت از یاتاقان ها و دندهها را در توربین و ژنراتور به عهده خواهد داشت. در مواردی که به دلیل مجاورت روغن با نقاط فوق گرم و یا پاشیدن روغن با فشار زیاد بر روی لوله ها و اتصالات داغ، احتمال آتش سوزی وجود دارد از روغن های هیدرولیک مقاوم در برابر آتش استفاده میشود. روغن های پایه سینتتیک نظیر PAO و یا استرهای فسفریک توسط استاندارد ایزو دسته بندی شده اند. این روغن ها در مواردی که نیاز به روغن با طول عمر بیشتر باشد استفاده می شوند. گاهی سازندگان توربین نیز جداولی ارائه می دهند که تفاوت آن ها تنها در طول عمر روغن و پایداری در برابر اکسیداسیون است.
ویژگیهای روغن توربین:
1- جلوگیری از تماس فلز با فلز
2- مقاوم در برابر اکسیداسیون و حرارت
3- جلوگیری از ایجاد کف
4- دارای خواص جدا پذیری از آب