بیشتر تأسیسات صنعتی دارای یاتاقان هایی هستند که از تجهیزات پردازش معمول سریعتر می چرخند. وقتی نوبت به روانکاری این تجهیزات می رسد، همه روانکارها رفتار یکسانی ندارند. برای اجزای روانکاری شده با گریس، اثرات گریس بر روی یاتاقان ها می تواند منجر به افزایش گرما و در نهایت خرابی زودرس شود. با انتخاب صحیح گریس که بتواند این سرعتهای بالاتر را کنترل کند، می توان در به حداقل رساندن خرابی های احتمالی ناشی از عدم تطابق روانکار با کاربرد، کمک کرد.
ضریب سرعت اصطلاحی است که به تعریف رابطه سرعت چرخش یاتاقان با اندازه یاتاقان کمک می کند. برای محاسبه این فاکتور دو روش اصلی وجود دارد. اولین مورد به عنوان مقدار DN شناخته می شود که از قطر داخلی یاتاقان ضربدر سرعت چرخش آن استفاده می کند. روش دوم به عنوان مقدار NDM شناخته می شود. این از اندازه متوسط یاتاقان که به آن قطر گام و سرعت چرخش نیز گفته می شود برای محاسبه ضریب سرعت استفاده می کند. ضریب سرعت می تواند به شما کمک کند تا انواع خواص روانکار را تعیین کنید، سپس می توانید از آنها برای انتخاب روانکار مناسب استفاده کنید. از جمله این خصوصیات می توان به ویسکوزیته روغن و درجه یا گرید گریس (NLGI) اشاره کرد.
ضریب سرعت NDM | گرانروی روغن پایه در 40 درجه | نوع گریس |
50000 | 1000-1500 cSt | کم سرعت – فشار بالا |
200000 | 400-500 | سرعت متوسط – فشار بالا |
100000-200000 | 100-220 | گریس گرید 2 یا EP |
600000 | کمتر از 70 | سرعت بالا- دما بالا |
1000000 | 15-32 | سرعت بسیار بالا |
اکثر گریس های با کاربرد عمومی دارای گرانروی روغن پایه در حدود 220 سانتی استوک هستند. اگرچه این نوع گریس برای سرعت و بارهای متوسط ممکن است خوب کار کند، اما وقتی سرعت یاتاقان افزایش می یابد، باید ویسکوزیته بر این اساس کاهش یابد.
یکی از خصوصیات گریس که می تواند نحوه روانکاری آن در سرعتهای بالا را تعیین کند، کانال بندی نامیده می شود. این اصطلاح برای تعریف اینکه که گریس چقدر خوب جریان می باید و حفره های موجود را پر می کند استفاده می شود. گذشته از گرانروی روغن پایه، خاصیت دیگر گریس که بر خصوصیات کانال بندی آن تأثیر می گذارد، نوع غلیظ کننده یا سفت کننده است. ساختار الیاف موجود در غلیظ کننده می تواند روی برخی از خصوصیات گریس مانند کانال بندی، قطره ای شدن و قوام کلی تأثیر بگذارد. برخی از غلیظ کننده های گریس دارای الیاف بلند هستند، در حالی که برخی دیگر دارای الیاف کوتاه هستند. گرانروی روغن پایه و میزان ماده غلیظ کننده تا حد زیادی بر درجه NLGI گریس روانکاری نهایی تأثیر می گذارد. وقتی نوبت به گریس های پرسرعت برای یاتاقان ها می رسد، گرید NLGI در حالی که گرانروی روغن پایه پایین می آید، بالا می رود. با توجه به ضریب سرعت یاتاقان و همچنین دمایی که یاتاقان در آن کار می کند، می توانید در مورد درجه مناسب گریس NLGI نتیجه گیری کنید.
گرید گریس | ضریب سرعت DN | دمای کاری |
1 | 0-75000 | -34 ~ +37.7 °C |
2 | 75000-150000 |
|
2 | 150000-300000 | |
2 | 0-75000 | -17.7 ~ +65.5 °C |
2 | 75000-150000 |
|
3 | 150000-300000 |
|
2 | 750000- | +37.7~ +135 °C |
3 | 75000-150000 |
|
3 | 150000-300000 |
|