این استاندارد که توسط انجمن مهندسان خودرو تعیین شده است، ویسکوزیته روغن را توصیف می کند. روی ظرف روغن به این صورت 00W00 علامت گذاری شده است، که عدد سمت چپ گرانروی دمای پایین است. هرچه عدد کمتر باشد، محصول در دماهای پایین کارآمدتر است. عدد سمت راست عملکرد روغن را در هنگام گرما نشان می دهد. هرچه این عدد بیشتر باشد، روغن در معرض دمای بالا کارایی بیشتری خواهد داشت.
روغن هایی که حرف W برای آن ها لحاظ نشده باشد برای محیط های گرم مناسب می باشند و گرانروی آنها در سرما مورد توجه نیست. مبنای دما برای محیط سرد °18- سانتی گراد و برای محیط گرم °100 سانتی گراد تعیین شده است.
در این استاندارد روغن های موتور از لحاظ تغییرات گرانروی در دو دسته زیر قرار می گیرند:
روغن های تک درجه ای یا Mono grade
روغن های چند درجه ای یا Multi grade
روغن های چند درجه ای با دارا بودن مواد افزودنی ویژه در سرما و هنگام استارت موتور مثل روغن های با گرانروی پایین عمل می کنند و با گرم شدن موتور گرانروی آنها به حد گرانروی روغن های با گرانروی بالاتر می رسد. به عنوان مثال روغن با علامت SAE 20W50 در دمای پایین 18- مانند روغن SAE20W عمل می کند اما در درجه حرارت 100 مانند روغن با گرانروی SAE 50 عمل می کند. جدول زیر گرانروی روغن موتور را بر اساس استاندارد مذکور نشان می دهد:
روغن معادل ISO | گرانروی سینماتیک در 100 درجه | دمای پمپاژ مرزی | درجه گرانروی SAE | |
| حداکثر | حداقل | حداکثر |
|
15-22 | - | 3.8 | -35 | SAE 0W |
22 | - | 3.8 | -30 | SAE 5W |
22-32 | - | 4.1 | -25 | SAE 10W |
32-46 | - | 5.6 | -20 | SAE 15W |
46-68 | - | 5.6 | -15 | SAE 20W |
100 | - | 9.3 | -10 | SAE 25W |
46-68 | 9.3 | 5.6 | - | SAE 20 |
100 | 12.5 | 9.3 | - | SAE 30 |
150 | 16.3 | 12.5 | - | SAE 40 |
220 | 21.9 | 16.3 | - | SAE 50 |
320 | 26.1 | 21.9 | - | SAE 60 |