کنترل ویسکوزیته روغن برای سلامتی کمپرسور

در کمپرسورها، روغن برای آب‌بندی کمپرسور در مقابل نشت گاز، روغن‌کاری قطعات متحرک و مدیریت دما در حین کار استفاده می‌شود. وضعیت روغن روانکار عاملی حیاتی در افزایش عمر یاتاقان کمپرسور و قابلیت اطمینان کلی آن است. نظارت و مدیریت ویسکوزیته روغن می‌تواند از خرابی‌های پرهزینه ناشی از خرابی بلبرینگ جلوگیری کند. ویسکوزیته همچنین در بهره‌وری انرژی نقش دارد، زیرا تقاضا برای کمپرسورهای کارآمدتر باعث استفاده از روغن با ویسکوزیته پایین‌تر می‌شود.

طیف وسیعی از روغن‌های کمپرسور، چه پایه معدنی چه پایه سینتتیک، موجود است. مقاومت در برابر آب، پایداری حرارتی، عمر طولانی، مقاومت در برابر اکسیداسیون و مقاومت در برابر جذب گازهای فرآیند همه از ویژگی های مهم هستند. نظارت بر ویسکوزیته روغن کمپرسور بهترین راه برای جلوگیری از سایش یاتاقان و خرابی کمپرسور است. در حالی که برخی از واحدها ممکن است به ندرت یک بار در ماه نظارت کنند، تغییرات سریع در ویسکوزیته رخ می‌دهد و نتایج می تواند زیان‌بار باشد.

چنانچه مراقب ویسکوزیته یا گرانروی روغن روانکار استفاده شده در هر یک از کمپرسورهای دوار در کارخانه نباشید، توقف تولید دقیقاً همان چیزی است که در خطر است. یک لحظه تمام فرآیندها آماده و در حال اجرا هستند، و لحظه بعد خرابی بلبرینگ و توقف تولید وجود دارد. این فقط هزینه تولید از دست رفته نیست. خرابی کمپرسور در یک قسمت از پالایشگاه می تواند هزاران دلار در روز هزینه از دست دادن درآمد داشته باشد. همچنین، هزینه تعمیر کمپرسور یا تعویض آن و حتی هزینه نگهداری قطعات یدکی نیز وجود دارد.

واضح است که کنترل ویسکوزیته روغن کمپرسور برای حفظ سلامت کمپرسور حیاتی است، اما این یک روش معمول است که ویسکوزیته روانکار را در هر کمپرسور اصلی یک بار در ماه با فرستادن یک نمونه به آزمایشگاه برای آزمایش کنترل کنید. برای کمپرسورهایی که روغن با متان و سایر گازهای هیدروکربنی سبک در تماس است، ویسکوزیته روانکار می‌تواند بسیار سریع‌تر تجزیه شود و خطر خرابی را افزایش دهد. پالایشگاه‌ها همچنین دریافته‌اند که نظارت بر دما برای کنترل ویسکوزیته روغن کمپرسور ناکافی است.

یک پالایشگاه بزرگ خلیج فارس ادعا می‌کند که این مشکل را از طریق نظارت لحظه‌ای ویسکوزیته روغن در کمپرسورهای حیاتی حل کرده است. مدیر کارخانه می‌گوید: «ما متوجه شدیم که ویسکومترهای در خط بهترین راه برای دانستن اینکه چه اتفاقی برای روغن در کمپرسورهای اسکرو بزرگ می‌افتد، هستند. علاوه بر این، ما دریافتیم که نظارت لحظه‌ای بر ویسکوزیته روغن یک روش مقرون به صرفه برای پیگیری سلامت کمپرسور است.

معیار واقعی سلامت ویسکوزیته روغن تنها زمانی قابل اندازه گیری است که در موقعیت طبیعی آن با بخارات گاز حل شده در آن اندازه‌گیری شود. علاوه بر این، نظارت بر دمای روغن کمپرسور برای محافظت از یاتاقان‌های کمپرسور کافی نیست، به خصوص در کاربردهایی که شروع و توقف فرآیند ممکن است رخ دهد. آنچه مورد نیاز است، پایش لحظه‌ای ویسکوزیته روغن است تا به اپراتورهای کارخانه کمک کند تا داده‌های کامل در مورد ویسکوزیته روغن در اختیار داشته باشند.  

غیرقابل پیش بینی بودن تغییرات ویسکوزیته بدلیل تغییرات دما، آلودگی، اکسیداسیون و غیره به این معنی است که بررسی های ماهانه برای جلوگیری از خرابی یاتاقان و متعاقب آن خرابی کارخانه کافی نیست. برخی از واحدها در حال طراحی ویسکومترهای درون خطی در کمپرسورها هستند تا تغییرات ویسکوزیته لحظه‌ای را نظارت کنند، و این رویکرد "پیشگیرانه" را راهی ایده‌آل برای اطمینان از عمر کارکرد و به حداقل رساندن هزینه‌های مربوط به خرابی‌های برنامه‌ریزی نشده می‌دانند.

تماس با ما و سفارش محصول

تلفن دفتر شرکت:
​​​​​​​55783531-021

آقای مهندس مهدی پور:
​​​​​​​0937-7351170
​​​​​​​
خانم صادقی:
0902-7337770

خانم مهندس اخوتیان:
​​​​​​​0902-4448770​​​​​​​

اینستاگرام 
شرکت تامین روانکار رسپینا

respina_lubricant

​ایمیل
​​​​​​​ تامین روانکار رسپینا

info@respinalub.ir