گریس موتور الکتریکی

در صورت اجرای نادرست نگهداری یا استراتژی روانکاری، یاتاقان هایی که در موتورهای الکتریکی استفاده می شوند در معرض حالت های مختلف خرابی قرار دارند. این موارد شامل انتخاب نادرست روانکار، آلودگی، از بین رفتن روانکار و گریس بیش از حد است.

اکثر موتورهای الکتریکی (الکترو موتورها) با یاتاقانهای غلتکی ضد اصطکاک طراحی شده اند. گریس مایع حیات این یاتاقان ها است زیرا یک فیلم روانکاری را فراهم می کند که از تماس شدید فلز با فلز جلوگیری می کند. مشکلات یاتاقان 50 تا 65 درصد از کل خرابی های موتور الکتریکی را تشکیل می دهد و روشهای ضعیف روانکاری بیشتر این مشکلات یاتاقان را ایجاد می کنند. روشهای نگهداری مناسب، برنامه ریزی و استفاده از روانکار صحیح می تواند با کاهش این مشکلات یاتاقان و خرابی موتور، بهره وری را افزایش دهد.

انواع موانع و مشکلاتی که ممکن است پیش آید:

به کارگیری گریس اشتباه: استفاده از گریس صحیح برای کاربردهای خاص بسیار مهم است. گریس اشتباه منجر به خرابی زودرس یاتاقان می شود. اکثر تأمین کنندگان گریس خاصی برای موتورهای الکتریکی دارند که با گریس چند منظوره فشار بالا (EP) متفاوت است.

ناسازگاری گریس ها: گریس ها با غلیظ کننده های مختلفی مانند لیتیوم، کلسیم یا پلی اوره ساخته می شوند. متأسفانه، همه گریس ها حتی با نوع غلیظ کننده یکسان با یکدیگر سازگار نیستند. بنابراین استفاده از همان گریس قبلی یا جایگزین سازگار در طول عمر یاتاقان مهم است.

افزایش دما بخاطر گریس زیادی: حجم زیاد گریس باعث می شود که اجزاء یاتاقان چرخان گریس را از بین ببرند و سعی کنند آن را از سر راه خارج کنند.

افزایش فشار هوزینگ یاتاقان: در هر زمان که فشار بیش از حد در هوزینگ یاتاقان وجود دارد، تنشهایی روی قسمتهایی که برای کنترل فشار طراحی نشده اند، ایجاد می شود.

 

هنگام جستجوی نوع گریس، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در زیر لیستی از کیفیت های گریس خوب موتور الکتریکی آورده شده است:

  • ویژگی های خوب کانال بندی
  • درجه (گرید) 2 تا 3
  • گرانروی روغن پایه VG 100 تا 150 یا به طور خاص تر 90 تا 120 cSt در دمای 40 درجه سانتیگراد
  • نقطه قطره ای شدن بالا
  • مقاومت عالی در برابر اکسیداسیون در دمای بالا
  • ویژگی های خوب گشتاور در دمای پایین
  • عملکرد ضد سایش خوب (اما نه EP)

گریس پلی اوره در بین بسیاری از سازندگان یاتاقان و موتور الکتریکی محبوب است. بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان تجهیزات نیز نوعی گریس پلی اوره را در ماشین آلات الکتریکی خود مشخص می کنند. گریس پایه پلی اوره گریس عالی برای موتورهای الکتریکی یا الکتروموتورها است. اما این غلیظ کننده با اکثر غلیظ کننده های دیگر سازگار نیست.

تماس با ما و سفارش محصول

تلفن دفتر شرکت:
​​​​​​​55783531-021

آقای مهندس مهدی پور:
​​​​​​​0937-7351170
​​​​​​​
خانم صادقی:
0902-7337770

خانم مهندس اخوتیان:
​​​​​​​0902-4448770​​​​​​​

اینستاگرام 
شرکت تامین روانکار رسپینا

respina_lubricant

​ایمیل
​​​​​​​ تامین روانکار رسپینا

info@respinalub.ir